March 17, 2009

Wegen blijven onveilig in Mexico.

Vandaag rond 2 uur namiddag heeft een zwaar busongeluk plaatsgevonden op de weg Zacatecas - Saltillo en er vielen 11 doden te betreuren, en 26 gewonden, waarvan de meesten zwaargewond. Het incident vond plaats tijdens de terugreis van vakantiegangers, voornamelijk Amerikanen, Canadezen en Mexicanen, toen een vrachtwagen met zwaarbeladen trailer nog op onverklaarbare wijze in de bus raasde. Het tragisch voorval is vandaag uitvoerig op de TV geweest en bevestigd voor de zoveelste keer weer dat de wegen in Mexico niet veilig zijn. De meeste ongelukken vinden plaats door vrachtverkeer. Meestal door verkeerd geladen trailers die beginnen te slingeren of door chauffeurs die de vrachtwagen niet meer meester zijn, door mechanische gebreken (geen remmen) of door te weinig slaap. Op hetzelfde moment dat het busongeluk plaatsvond heeft iets verderop een ander tragisch ongeluk plaatsgevonden met een gezin van 4 personen dat over een lading bouwmateriaal was gereden (spijkers en staal afgevallen van een andere trailer) en de macht over het stuur verloor. Beiden ouders en de kinderen van 4 en 17 jaar raakten gewond en moesten na het nabijgelegen ziekenhuis worden gebracht. De vrachtwagenchauffeur is spoorloos en waarschijnlijk gevlucht. Over het huidige bus ongeval heeft men nog geen duidelijkheid wat precies de oorzaak is geweest, maar het geeft helaas weer aan dat het beleid ten opzichte van vrachtverkeer, busvervoer hier niet wordt toegepast. De vraag is of er wel beleid is, er wordt namelijk niets of weinig gedaan, ondanks het feit dat dit ongeluk niet een op zich staand incident is. Zelfs in onze stad heerst er een echte racerij met openbaar busvervoer, waar iedere chauffeur vecht om de passagiers. Ook hier zijn er regelmatig zware ongelukken te betreuren, zelfs in één week 3 busongelukken in de stad Monterrey alleen. Als de overheid hier geen maatregelen in durft te nemen zullen slachtoffers blijven vallen. Zie ook de shokkende beelden van de plaatselijke TV zenders. >> Klik hier.

Het ergste is dat niet alleen overheid hierin faalt, maar dat slechte service in dienstverlening zoals telefoon en mobiel bellen, ook hun falen in beleid kent. Tijdens het busongeluk waren voorbijgangers gestopt om eerste hulp te bieden, net 2 minuten nadat het tragische ongeluk had plaatsgevonden. Ze konden echter geen eerste hulp bellen omdat de belmaatschappij hun mobieltje had geblokkeerd, waardoor het draaien van noodhulp niet mogelijk was. Zoals blijkt was de regio waar het incident gebeurde niet gedekt door de belmaatschappij en het toestel daarom geblokkeerd. Belachelijk dat maatschappijen die zo´n service aanbieden ongestraft dit soort blokkeringen kunnen en blijven doorvoeren. Het geeft tevens aan hoe ver weg men nog steeds van kwaliteit en service is en dat men nog steeds niet het causaal verband ziet van hun daden, het is niet alleen te betreuren dat zoiets kan gebeuren, maar dat overheden nog steeds niet ingrijpen, door rijlessen in te voeren, snelheid voor vracht en busverkeer inperken tot 80 KM/H, voor vrachtverkeer de tachometer invoeren en dat men telefoonmaatschappijen aanpakt in hun a-sociaal beleid. Ik was niet alleen geschokt van de beelden die ik zag, maar toen ik het kommentaar las van die voorbijgangers, moest ik er iets over zeggen. Bij deze in mijn blog. Ik had al eens eerder geblogt over het schrikbarende verkeer hier in Monterrey als je het nog een keer wilt nalezen begrijp je wat ik bedoel. >> TRAFFIC in Monterrey

Dat het vrachtvervoer onveilig is in Mexico is geen geheim. Het heeft tot voor kort geduurd (ondanks dat de NAFTA sinds 1994 in werking is getreden) dat er meer Mexicaanse trucks geoorloofd worden in de Verenigde Staten. Waren er dat voorheen 27 Mexicaanse truck maatschappijen die hun 100 Mexicaanse trucks mochten laten opereren aan de Mexicaans - Noord-Amerikaanse grens, zullen er dit in 2009 rond de 500 Mexicaanse trucks van 100 Mexicaanse truckmaatschappijen gaan worden als het project wat nu pilot draait geen halt wordt toegeroepen. Het is niet alleen de angst voor arbeidsplaatsen in de Verenigde Staten, dat men het zolang heeft tegengehouden, maar tevens door het gemis aan hoge veiligheids eisen voor Mexicaanse chauffeurs en Mexicaanse trucks. Daarnaast is natuurlijk beleid en wegen infrastructuur een debet aan veiligheid op de weg. Ik bedoel ik ben een paar keer door deze woestijn "high-ways" gereden, maar de wegen zijn hier echt bizar lang en het klimaat is er heet. Daarnaast zijn de wegen niet altijd goed onderhouden en moet je voorzichtig en geconcentreerd rijden wil je geen brokken maken. Als je dan ook nog razende trucks en hard scheurende SUV´s over deze "high-ways" stuurt dan levert dat soms bizarre bijna ongeluk beelden op. Ik heb er zeker 15 alleen tijdens mijn reis geteld en zelf zijn we er één keer net ontsnapt aan een waar ongeluk, dus zeker geen gein als ik je vertel dat hier rustig en ongestoord rijden, bijna onmogelijk is.

No comments:

Begin weer te schrijven

Het is effe wennen want veel is veranderd moet effe wennen aan de nieuwe stijl van bloggen maar ik begin weer te schrijven en mijn blogs zul...