
"Ford ist Mord" of te wel "Ford is Moord" werd me ooit eens gezegd en ik had inderdaad een Ford Taunus in het verleden die me veel verdriet heeft gedaan gezien de kosten die ik had aan reparaties. Notabene verkocht door een goede vriend van mij (Jo E.) die beweerde dat ik nog jaren met dat dingetje kon rijden zonder problemen. Het tegendeel bleek waar. Ik heb die auto gekocht voor 4.000 gulden en ik heb denk ik ongeveer aan 8.000 gulden versleuteld aan die auto. Remmen, remcylinders, koppakking, ophanging, uitlaat, banden, en ga zo nog maar even door. Ik heb hem uiteindelijk voor een appel en een ei verkocht aan de garage waar ik ongeveer een jaar gewerkt had. Je zou zeggen dat je dan wel weet hoe het allemaal moet met een auto, en dat is ook zo. Eén jaar werken voor bijna nop in een garage is als leren aan de LTS voor automonteur, je leert net genoeg om de olie te verversen en de waardeloze klusjes te klaren. Je leert net genoeg om een onderscheid te maken tussen een carborateur en een dynamo en ga zo nog maar effe door. Ondanks die "automechanics for dummies" weet ik mijn weg te vinden in automotoren en toebehoren, het probleem hier is gewoon de taal en de technische benamingen van bepaalde dingen, daarnaast zijn die autos tegenwoordig allemaal met computers voorzien die je moet weten uit te lezen anders houd het op. Die kennis heb ik gewoon niet.

Leg maar even uit aan een Mexicaan, dat je ´t over de "head gasket" of koppakking praat en hij je wat heel anders aanwijst. Intussen erachter komt dat deze jongens ook niet meer weten dan jij, in de jaren dat je hulpje bij de garage was en net wist hoe je olie en bougies moest verwisselen. Dat maakte me kwaad bij de laatste klus die we hadden met mijn
Ford Windstar SE 1999. Weer een "misfire" en "detonation" zoals dat dan heet en daarna alles ontregeld. Ik reed naar die garage, omdat deze me in het verleden voor hetzelfde probleem geholpen had en je zou denken dat hij nu wel op zijn garantie zou terug komen. Integendeel geen garantie en we moesten weer dokken voor iets wat niet nodig was. Hij wilde namelijk de transmissie uiteen halen om het lekken te dichten, iets waar we het over gehad hadden, maar niet het motor-injectie falen verklaard. En daarnaast zei hij dat hij de oorzaak van de "detonatie" niet kon vinden aangezien alles OK leek! (?) Dat laatste maakte mij nieuwsgierig en ik zocht wat internet websites af omtrent mijn auto en zie er is meer aanwijzing dan ik verwacht had.

Goed deze auto blijkt al meer dan eens problemen te hebben en eigenlijk zou deze auto voor meerdere gebreken teruggeroepen moeten worden door FORD, maar FORD doet niks. Gezien de regelgeving in Europa beter en strenger is dan in Latijns -en Noord Amerika hebben we dus geen poot om op te staan. Deze auto heeft gewoon falikante
(gevaarlijke) fouten die door de autofabrikant nooit zijn toegegeven en de autos nooit zijn terug geroepen. Iets wat in Europa ondenkbaar is, of?. De meeste problemen zijn electronisch van aard, maar ook motorisch kan de FORD WINDSTAR gigantische gebreken zien. Als ik de forums voor FORD WINDSTAR liefhebbers bekijk zijn we eigenlijk nog blij met de weinige problemen die we nu hebben, ondanks het me al 20.000 pesos (1.600 Euro) heeft gekost aan allerlei reperaties die we eigenlijk niet hoefden te doen als we een expert hadden ingehuurd, alleen deze zijn niet te vinden hier. De meesten hebben 3 jaar ervaring in de automobiel industrie in Amerika als assemblage medewerker en gaan zich hier verkopen als ervaren monteur. Toen ik arriveerde in de garage was de baas van het bedrijf niet aanwezig en dat zag je gelijk terug in de bedrijvigheid. Dat is Mexico. Aan de andere kant raak je verliefd op deze auto, want hij bied juist dat waar je op zoek naar was; ruimte en comfort om verre reizen te doen. Tot nu toe zijn we niet verder gekomen dan Chipinque wat net zover is als rijden van Kerkrade naar de Mergelgrotten. Een dure reis dus. Dus voorlopig parkeer ik hem aan de straat en hoop op betere tijden en geld om de auto te kunnen maken. Tumbs up!
No comments:
Post a Comment