February 28, 2010

TRANSA

"Transa” is een woord voor “misbruik maken van” in Mexicaans spaans of anders gezegd; "You got fucked" en het schijnt met name in Monterrey heel erg populair te zijn, een ander te verneuken. Het brengen van een auto naar een garage zou je zeggen is niet zo'n probleem je gaat ervan uit dat je auto in aller vertrouwen gemaakt wordt. In Monterrey kwamen we echter zeer bedrogen uit. Teleurstelling op teleurstelling volgden zich op en wisselen van garage naar garage leverde overal hetzelfde resultaat op. Een ding wat ik geleerd heb in dit land; koop nooit een gebruikte wagen in Mexico van een dealer als je hem niet meteen mee naar huis kunt nemen. Hier mijn verhaal.

Toen we samen (ik en mijn vrouw) voor een auto voor de familie op zoek waren met ruimte en luxe genoeg om een tour te maken, naar al die plaatsen die Mexico rijk is, vielen we voor de Ford Windstar die ik nu nog steeds heb. Op de dag dat we hem kochten zag deze auto eruit als een geschenk uit de hemel, niet duur (58.000 pesos) en goed in de lak en interieur als nieuw. Ik was blij als een kind dat een geschenk zou krijgen wat hij al lang zocht. De motor ronkte normaal en geen enkel gevoel dat ons zei: “Dit is slecht”. We besloten dan ook om deze familie-auto te kopen. In Nederland heb je al gauw een bus chauffeur rijbewijs nodig om zo'n auto te rijden, hier niet. In de ban om leuke tourtjes te maken en met deze auto de Mexicaanse staten te verkennen was dan ook een reden om hem te kopen. Maar we hadden het geld niet cash, en omdat ik credit card niet vertrouw en cash wilde betalen duurde het 2 dagen voordat ik de transactie kon doen. Typische shit met de banken die je hier hebt (in de rij staan, je geld ophalen, verificatie en ga zo nog maar even door) Ik had eigenlijk nooit moeten aanbetalen, maar je bent Nederlander en wilt deze auto, dus je denkt dat is het beste wat je kan doen. Ik had dit nooit moeten doen, maar goed. Twee dagen later heb ik de auto cash betaald, want er is geen enkele bank in Mexico die dit automatisch overmaakt binnen 24 uur, dus cash. In de dagen echter dat we moesten betalen en de dag dat die auto bij de handelaar heeft gestaan is er van alles gebeurd. Je kunt het niet bewijzen, maar een ding staat vast er is intussen aan mijn auto voor we hem kochten en nadat we echt ophaalden gerommeld. In die 2 dagen is er van alles gewisseld. De reden waarom ik dit denk is simpel. De dag dat we de auto wilden kopen zijn we naar een garage gegaan om hem te keuren, en volgens deze persoon was alles goed en in perfecte staat. 2 dagen later en thuis aangekomen begin ik de auto schoon te maken en nader te inspecteren.

Ondanks het feit dat ik al meteen zag dat de benzinedop niet kon sluiten en schijnbaar al verwisseld was met een kapotte benzinedop en het zelfde gelde voor de ruitenwisserbladen, ze waren oud en versleten en ik kon me nog herrinneren dat ze goed waren toen ik hem voor het eerst zag, daagde geen verdacht in mij. Maar na 2 maanden begonnen de problemen pas echt goed. In het begin kon ik nog aanspraak maken op de garage die hem gekeurd had, maar intussen had me de keuring en een vervanging van de ophanging al kosten bezorgd. Intussen begonnen de problemen groter te worden, omdat ik de auto de bergen in had gestuurd, en de motor overhit raakte. Resultaat was dat de sensor voor overhitting niet werkte en de “fan” niet aan stuurde, de reden dat de motor en de koeling overhit raakten. Daar stond ik dan, in de “middle of nowhere” van de bergen met een overhitte motor. Ik heb hem met allerlei voorzorgen naar huis weten te rijden en de koppakking niet te vermorzelen, want ik had deze ervaring al eens met een Ford Taunus die ik vroeger ooit eens van vriend gekocht had.

Mijn vrouw kwam met een goed idee om hem naar de garage te sturen die zij altijd had gebruikt voor haar Stratus en die garage scheen betrouwbaar. Kosten waren een nieuwe radiator en sensor voor de fan en ga zo maar door. De auto was gemaakt voor het ergste maar er was nog steeds wat verkeerd met de auto. We hadden intusen al 10.000 pesos betaald. Na een tijdje begon de auto meer en meer kuren te vertonen. Alles bij elkaar hebben we bij deze garage die mijn vrouw zo goed kon 30.000 pesos betaald. En ieder keer was er wat anders aan de auto daarna. We hebben hem toch maar weer bij deze garage terug gebracht, maar ik was niet blij intussen met deze garagehouder en bewijzen kun je niets.Uiteindelijk toen ik de auto voor de laatste keer terug kreeg voelde hij aan als nieuw, maar in nog geen 2 dagen na dat we hem van de garage haalde was er weer een probleem. We gingen naar diezelfde garage terug om verhaal te halen en we moesten hem achterlaten voor inspectie. Na 1 dag en de nodige telefoontjes wist men ons nog steeds niet te vertellen wat er aan de hand was, dus we besloten om zelf een kijkje te nemen. Ik zag intussen dat de medewerkers maar wat aan 't klooien waren en niet wisten wat er aan de hand was. Intussen was ik ook al wat wijzer en had op internet naar mijn probleem gezocht. Toen ik hun in het Spaans op het probleem wees wist men mij niet te vertellen wat er aan de hand was. Ik zou hem nog een dag in de garage moeten laten. Intussen begon mijn vrouw ook al argwaan te krijgen en verhaal te halen bij de garagehouder, die opeens niet meer aanwezig bleek te zijn. Het enigste wat we te horen kregen is dat we de auto nog een dag daar moesten laten en dat de kosten waarschijnlijk weer 10.000 pesos bedroegen. Ik heb diezelfde dag nog de auto weggehaald en ben naar huis gereden, zonder ook maar wat te betalen.

De auto werd sindsdien niet meer vaak gebruikt. Mijn vrouw had nog steeds de Stratus en die was betrouwbaar en ondanks dat deze auto geen airco had bleef ze met hem rijden in bloedheet Monterrey. Toen ik eindelijk weer eens in Monterrey was besloot ik (in tegenzin van mijn vrouw) naar de Ford garage te brengen in Monterrey. Ik was het zo zat om maar weer eens met een halfklare auto terug tekomen dat dit mijn uiteindelijke besluit was, ondanks dat mijn vrouw maar bleef volhouden dat het me meer ging kosten dan de normale garages. Toen ik hem naar de Ford garage in Monterrey bracht en een analyse liet maken wat er nu uiteindelijk met de auto niet deugde, schrok ik even. De totale schade aan de auto was volgens de analyse 30.000 pesos meer en dan was de auto nog niet optimaal gemaakt. Intussen had ik al 20.000 pesos betaald, maar nog eens 30.000 pesos meer? Mijn moed zakte even in de schoenen en ik had even het gevoel ik wordt weer opgelicht, maar niettemin besloot ik om de meest urgente zaken aan de auto te laten maken. Weer 10.000 pesos armer, ging ik met een auto naar huis die echt perfect reed. Ik was blij als een kind en dacht eindelijk na al die uitgaven een goede auto te hebben. Ook mijn vrouw begon vertrouwen in de auto terug te krijgen. Tot de dag dat ze me de auto 3 keer in de breuk reed. Alles op een dag. 3 deuken. Toen ze me snikkend het verhaal aan de mobiele telephone vertelde en ik net in Chapala was, kon ik niet meer dan zeggen; “Is er geen schade aan Rafa en aan jouw?”. Later besefte ik dat deze auto meer en meer slechter op werd dan beter. Na al die kosten die we hebben gehad en dan nu ook nog die deuken we zouden hem nooit meer verkocht krijgen. Nadien heeft mijn vrouw die auto niet meer aangeraakt.

De reden ook dat ik die auto nu naar Guadalajara wilde hebben. Ze heeft voor dat de auto nog naar Guadalajara kwam de oorzaak van een vreemd geluid willen repareren bij diezelfde Ford garage, maar deze kwam met een heel andere oplossing en brachten haar kosten in rekening die ze niet uitgevoerd hadden bleek later. Ze bleek achteraf toch weer opgelicht te zijn. Hoe dan ook de auto is naar Guadalajara direct daarna verhuist en ik schrok werkelijk van de staat van de auto. Ik bedoel ik had die auto voor nog geen 6 maanden gereden en nu opeens al die schade. Daarnaast bleek de ruitenwisser motor het niet meer te doen (opeens), de achterruitenwisser was compleet verbogen alsof kinderen er aan hebben zitten hangen en de voorruit wissers waren niet bruikbaar. De banden waren niet op spanning en de accu was compleet los, de olie niet gecheckt en ga zo maar door. Je zag duidelijk dat de auto geen onderhoud meer had gehad sinds 6 maanden. Als de man ook niet thuis is, dacht ik nog.

Hoedanook ik bracht mijn auto naar de Ford garage hier in Guadalajara met dezelfde problemen die we hadden. Het probleem bleek dat de afstelling van de injectie en inspuit niet waren afgesteld, en intussen werden ook nog eens 3 achterstallige onderhoudsbeurten die op garantie van FORD werden verhaald uitgevoerd. Kosten 500 pesos. Na deze ingreep reed mijn auto weer als nieuw. Kosten trouwens die in Monterrey al in rekening waren gebracht, maar schijnbaar niet zijn uitgevoerd. Tevens kreeg ik re-calls van FORD gratis, iets waar ze in Monterrey nooit iets van wisten als we er na vroegen. DUS!! Mensen laat je auto nooit maken in Monterrey want het zijn boeven. Intussen rijden we dagelijks met mijn FORD Windstar naar het werk en hebben geen enkel probleem meer. En dat voor nog geen 500 pesos, ik heb die auto ook gelijk daarna teruggebracht om een grote schoonmaak beurt. En je wilt het niet weten ik kreeg een showroom auto terug, nog nooit ben ik zo verliefd geweest in een auto als nu. En eindelijk heb ik het gevoel we hebben goede deal gemaakt, voor een auto die normaal 290.000 pesos nieuw hier kost. Als je maar de eerlijke mensen vind die ook net als jouw hart hebben voor een auto. En bij deze garage, ga ik morgen zo weer terug. Monterrey daar kun je nog eens wat van leren inplaats van de mensen te bezeiken. Monterrey is en blijft TRANSA voor mij.

No comments:

Begin weer te schrijven

Het is effe wennen want veel is veranderd moet effe wennen aan de nieuwe stijl van bloggen maar ik begin weer te schrijven en mijn blogs zul...